Lørenskog kommune har mål om nullvekst i biltransporten til 2030 og kutt i CO2-utslipp, samtidig er det forventet at innbyggertallet vil øker med 25% over samme periode. For å komme frem til en helhetlig løsning har kommunen kartlagt transportbehov, bruken av kjøretøy og de totale kostnadene av bilparken. Det resulterte i interessant innsikt;
- 85% av klimagassutslippene i kommunen kommer fra veitrafikken
- 72% av arbeidsreiser med bil
- 40% av personbilturer er kortere enn 1 km
- Sentrumsområdene domineres av parkeringsplasser
- Færre ungdom i organisert idrett enn landsgjennomsnittet
Uten endringer vil befolkningsvekst medføre 16 000 flere kjøretøy per døgn i 2025.
Lørenskog har flere mål for Grønne, sirkulære anskaffelser:
- Bedre grønne busstilbud internt i kommunen
- Flere turveier, snarveier, gangveier og sykkelveier
- Innovasjon innenfor grønn mobilitet
- Mer ladning for el-biler og økt andel bildeling og samkjøring
Figur.. viser forandring i transportmønster i Lørenskog
Lørenskog har også brukt sirkulære prinsipper, disse er;
- Prioritere fornybare ressurser.
- Ta i bruk digital teknologi
- Samarbeid for felles verdiskapning
- Styrke og utarbeide kompetanse